Jak przyjmować i dawać feedback?
Małgorzata Wdowik
Informacje praktyczne
Czas trwania: 8 godzin. Istnieje możliwość podzielenia warsztatu na dwa dni po 4 godziny.
Liczebność grupy: około 10 osób
Strach przed oceną czy przed wystawieniem siebie bądź swojej pracy na ocenę bywa blokujący i często odbiera przyjemność z tworzenia spektaklu, projektu czy roli. Krytyka zazwyczaj kojarzona jest negatywnie, jak coś czego należy unikać aż do momentu zaprezentowania „idealny efektu”. Stosując jednak odpowiednie narzędzia feedbacku możemy nauczyć się dostawać i dawać informacje zwrotne na temat pracy, które mogą być rozwijające i otwierające na nowe pola dalszych poszukiwań twórczych. Wychodząc z założenie, że twórcy i twórczynie tworząc kolejne prace rozwijają język estetyczny, w pracy z informacją zwrotną koncentrujemy się na procesie a nie idealnym efekcie.
Najważniejszym elementem feedbacku jest język – to w jaki sposób formujemy pytanie czy opinie lub to jakie pytanie kierujemy do innych na temat naszej pracy. Narzędzia takie jak feedback afirmatywny, perspektywy czy pytanie otwarte pozwolą w prosty sposób przekazać swoje doświadczenia związane z odbiorem oglądanego materiału w formie komunikatu, który może być rozwijający zarówno dla osoby prezentującej swoją pracę jak i dla osoby go formułującej.
Warsztat składa się z trzech części w ramach których uczestnicy i uczestniczki zapoznają się z metodami dawania i przyjmowania feedbacku a także projektowaniem przestrzeni na feedback w procesie twórczym.
Otrzymywanie informacji zwrotnej
Feedback wychodzi od potrzeb twórcy, twórczyni wobec materiału, który prezentują. Pomocnym narzędziem w utrzymaniu harmonii między informacjami, które otrzymuje się na temat pracy z zewnątrz a celami i potrzebami twórcy, twórczyni jest autofeedback.
Jak słuchać opinii innych na temat mojej pracy jednocześnie utrzymując kierunek swoich poszukiwań?
Dawanie informacji zwrotnej
Na podstawie prac uczestników, uczestniczek będziemy praktykować sesje feedbackową jednocześnie zapoznając się z technikami dawania feedbacku.
Jak wyrażać swoje emocje, opinie wobec pracy tak aby mogłyby one być pomocne dla twórcy?
Feedback a proces twórczy
Feedback nie musi odbywać się jednorazowo, może być metodą stosowaną przez całość procesu twórczego. Ponownie wychodząc od potrzeb ważnym jest aby umieć ustalić kiedy i czyją perspektywę na temat mojej pracy chcę się zapoznać. Tworzenie grupy feedbackowej, nazywanie perspektyw jakie dana osoba wnosi oraz wyznaczanie przestrzeni na feedback w procesie prób będzie ostatnim elementem warsztatów.
Kiedy wpuszczać oko zewnętrzne w swój proces twórczy?
Jak można wytworzyć zbiorowość wokół projektu tak aby nie musieć być samemu, samej w procesie twórczym?
Małgorzata Wdowik
reżyserka teatralna oraz przewodnicząca Gildii Polskich Reżyserek i Reżyserów Teatralnych. Studiowała reżyserię teatralną na Akademii Teatralnej w Warszawie oraz jest absolwentką wiedzy o teatrze na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wraz z kolektywem K.A.U zrealizowała projekt Transit Monumental w ramach festiwalu SpielArt. Ich wspólny projekt Fiasko został nagrodzony niemieckim stypendium Doppelpass, a jego finał miał miejsce w marcu 2018 w Staatstheater w Darmstadt. W TR Warszawa zrealizowała spektakl Piłkarze , który dostał główną nagrodę na Festiwalu Młodej Reżyserii w Krakowie, a także spektakl Strach (premiera: kwiecień 2018). W sezonie 2016/2017 wyreżyserowała spektakl Dziewczynki w Teatrze Studio. W sezonie 2018/2019 zrealizowała spektakl Gniew, drugą część trylogii dotyczącej reprezentacji emocji w teatrze. Jej ostatnia premiera „Wstyd” odbyła się w Nowym Teatrze w Warszawie. Ukończyła studia w DAS Theater w Amsterdamie projektem She was a friend of someone else.
Małgorzata Wdowik