Raport
Projekt Bezpieczna przestrzeń był realizowany na przestrzeni dwóch lat, jako bezpośrednia kontynuacja działań w obszarze podniesienia bezpieczeństwa i jakości kształcenia podejmowanych konsekwentnie przez Akademię Teatralną od 2018 roku.
Po nagłośnionej przez media sprawie naruszeń, jakich ze strony jednego z wykładowców doznawały kolejne roczniki osób studiujących na reżyserii, zdiagnozowaliśmy rozległe systemowe deficyty w obszarze bezpieczeństwa, komunikacji, metod udzielania informacji zwrotnych oraz relacji między osobami studiującymi a osobami wykładającymi na Akademii. Uświadomiliśmy sobie konieczność wypracowania procedur zgłaszania i reakcji na działania niepożądane oraz równie istotną potrzebę zdefiniowania katalogu takich działań. Jasne stało się także, że proces ten będzie wymagał prowadzenia długotrwałej wewnętrznej debaty i negocjacji w ramach całej społeczności, tak aby ustalić wspólną terminologię i język, jakim się posługujemy w tym obszarze, wyznaczyć dobre praktyki, zdefiniować granice i działania zdecydowanie nieżądane, które nie będą w Akademii Teatralnej tolerowane. Chodziło także o wypracowanie narzędzi, procedur i praktyk, które pozwolą nam wprowadzić głębokie zmiany, uwspólnienie wiedzy w tym obszarze i wypracowanie czego, co można nazwa nową umową społeczna regulująca relacja w ramach społeczności Akademii Teatralnej. Zdająca sobie sprawę, że idzie tu o zmianę naprawdę głęboką, czyli zdefiniowanie i przyjęcie nowego paradygmatu kształcenia, ówczesne kierownictwo Akademii Teatralne na czele z rektorem Wojciechem Malajkatem podjęło decyzję o rozpoczęciu tego długofalowego procesu.
Bezpieczna przestrzeń to kolejny krok we wdrażaniu nowych narzędzi do zabezpieczenia procesu kształcenia, wykształcania nowego dyskursu akademickiego i wprowadzania standardów kształcenia artystycznego. Przedstawiony raport jest podsumowaniem szeregu działań, które złożyły się na nasz projekt. Zbiera głosy osób uczestniczących w warsztatach oraz przedstawia szereg rekomendacji, które pozwolą na skuteczne aplikowanie proponowanego systemu kształcenia.
Ważną częścią raportu są sylabusy do przedmiotów z zakresu realizacji scen intymnych oraz dyskursów nowych wrażliwości.